Familie op besoek, afskeid neem en verhuis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lonneke Maarsen - WaarBenJij.nu Familie op besoek, afskeid neem en verhuis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lonneke Maarsen - WaarBenJij.nu

Familie op besoek, afskeid neem en verhuis

Door: Lonneke Maarsen

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

15 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo iedereen!

Het is weer tijd voor een verhaaltje van hier. Er zijn weer genoeg dingen gebeurt.

Iedere donderdag zijn er weer een aantal wedstrijden gevoetbald met het team Stingers: 6-3 gewonnen, 11-2 gewonnen, 7-0 gewonnen, 8-3 gewonnen, 9-2 verloren, maar met de revanche 5-1 gewonnen.We staan dan nu ook bovenaan in de competitie! Een stuk beter dan met de Nederlandse meiden :P Ook heb ik op een zaterdagmiddag op een bloedhete dag een mix voetbaltoernooi gespeeld. Ik speelde mee in een team waarvan ik niemand kende, en eigenlijk de rest kende elkaar ook niet. 4 jongens en 4 meiden, waarvan er altijd 2 meiden en 2 jongens + een keeper in het veld moesten staan. Aangezien onze keeper een meisje was, hadden wij er altijd 3 in het veld staan. Als de meiden scoorden telden de goals dubbel, dus de meiden stonden spits :D We werden vierde, maar kregen toch nog een prijs voor most spirited team, omdat niemand elkaar kende ;)

Een ander sportief iets is dat ik een kitesurf les heb gedaan in Blouberg. Vanaf dit strand zie je de Tafelberg heel mooi liggen. De les ging erg goed :) een weekend later werd de les afgezegd omdat er geen wind was, en daarna ben ik er niet meer achteraan gegaan, omdat mijn Belgische leraar en mijn Duitse vriendin die daar werkte allebei naar huis zijn. De twee weekenden die ik met hun heb doorgebracht waren erg gezellig, wezen braaien, stappen, in het hostel slapen waar zei 'woonden', met ze zessen op 1 slaapkamer voor meer dan 5 maanden. Ze waren daardoor wel een hele leuke hechte groep :)

Ook ben ik nog een keer uit eten geweest met twee jongens van mijn reis door Zuiderlijk Afrika. Om ze weer te zien in Kaapstad was erg gezellig, leuke herinneringen opgehaald. En de foto's van elkaar uitgewisseld.

Op de dag dat mijn ouders in het vliegtuig zaten ging ik in de ochtend met Joaquim naar een zandkastelen wedstrijd. Joa en zn vriendjes hadden een hele mooie octopus gemaakt. Daarna met mijn Duitse vriendin Katrin en een ander Duits meisje Sophia naar een leuk festival geweest bij Blue Rock Waterski Resort. Het weer was goed, de muziek was goed, de waterski en wakeboard shows waren goed, en de jongens en hun ontblote bovenlichamen waren helemaal goed :P Na het festival reed ik meteen door naar het vliegveld om daar mijn ouders op te halen en naar hun hotel te brengen :) De volgende ochtend werden ze door het camperbedrijf opgehaald en kwamen ze daarna naar mijn huis toe. Ik wilde natuurlijk de camper wel even van binnen bekijken, dus trok de deur open en SURPRISE! riepen Jim en Jolien. Ik was zo verbaasd dat het enige wat ik kon uitbrengen was: 'Oh echt!'. Hahaha, beste verrassing ooit. Dit had ik nooit verwacht! Lekker in de tuin bijkletsen en toen begon het te regenen zijn we maar boodschappen gaan doen voor in de camper. Helaas was de regen nog niet afgelopen en dat deed het ook niet tot de volgende dag. In de regen reden we naar de camping, en hebben we lekker in de camper zitten Keessen. De familie ging de dagen daarna lekker in Kaapstad rondtouren, want ik moest gewoon werken. We zijn een middagje wezen lunchen bij een wijnfarm bij mij om de hoek, Groot Constantia. En op papa's verjaardag zijn we de Tafelberg op gegaan. Papa en Mama zijn naar beneden gelopen, maar de luie jeugd ging weer met de kabelbaan naar beneden. En in de avond zijn we met z'n alle uit eten geweest. Papa had van Hidde en Muriel nog wat cadeautjes gekregen, zoals een rode Neushoorn hoorn voor op de grill van de camper te plaatsen, een wegenboek en een rood wijntje.
Op vrijdagochtend zijn we met de camper vertrokken om de Garden Route te gaan doen, ik ging voor een weekendje mee. Eerst reden we naar Gansbaai, want papa en ik wilde graag Shark Cage Diven, helaas was de stroming te sterk, waardoor er geen boten uitvaarden. Verder gereden naar Cape Agulhas, het meest zuidelijkste puntje van Afrika. Daar even rondgelopen en verder gereden naar Swellendam. Hier hebben we in een South African National Park geslapen. In de ochtend liepen er Oryxen op twee meter langs je. Daarna zijn we naar het begin van de Garden Route gereden, Mosselbaai. Hier gingen we aan de kust lunchen en zagen we dolfijnen in de golven spelen. Daarna zjin we naar het plaatjes Wilderniss gereden om iets actiefs te doen. Een wandeling naar de Drupkelders, dit was een steile afdaling. Beneden aangekomen was een vallei overhangende rotsen en met pikzwart cola water. Het enige nadeel was dat je nu de steile afgrond weer naar boven moest klimmen. Daarna nog een stukje terug gereden om in Buffelsbaai aan de kust te slapen. De laatste dag van mijn weekend was druk programma met actie en heen en weer rijden. Eerst van Buffelsbaai naar Tsitsikamma National Forest gereden om daar te gaan Ziplinen door het bos en over watervallen. Daarna terug gereden naar het Tsitsikamma South Africa National park voor een camperspot. Om eigenlijk meteen weer weg te rijden naar de plek waar ik 's avonds op de bus stap, daar even te tanken en over de Stormsrivierbrug te lopen. Deze is al erg hoog, maar de Bloukrans brug is hoger. Hup daarheen gereden, om samen met papa te gaan bungeejumpen. Zenuwen waren anders dan skydiven, maar eng vond ik het niet. 3..2..1..BUNGEE! Daar sprong ik zo de diepte in, eerst voel je niet dat je ergens aan vast zit, en de grond komt steeds sneller op je af, net alsof je het doorspoelt. Dan voel je de spanning van het touw en wordt je weer omhoog getrokken. Het gevoel dat je dan stil hangt tussen omhoog komen en naar beneden vallen is ongeveer 10x zo erg als over een hobbel heen rijden of in een achtbaan. En daarna val je nog een paar keer en hang je te bungelen op z'n kop. Totdat iemand je komt halen, en dat vond ik iets te lang duren. En dan ga je jezelf gek maken, ik dacht te voelen dat mijn voeten aan het weg slippen waren, waardoor ik het niet zo leuk meer vond! Toen ik uiteindelijk weer boven stond, stond ik te trillen op mijn benen! Nooit meer was het eerste wat ik dacht :P Die avond hebben we bij het restaurant op de camping gegeten en ben ik daarna met de bus terug naar Kaapstad gegaan. Wat een hel! Ieder half uur of uur stopt de bus in een ander plaatsje, iedere keer wakker worden van 10 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends :O Maar het weekendje was helemaal top!

In de tijd dat de familie aan het rondreizen was door Zuid Afrika ben ik met de familie verhuisd van Constantia naar Bakoven/Campsbay. Het nieuwe adres is 38 Rottingdean Road, Camps Bay, Cape Town 8005. In mijn hele leven ben ik nog nooit verhuisd maar wat een werk. Alles moest worden uitgezocht en de meubels moesten naar de opslag, maar alles spullen moesten wel mee. Ik denk dat ik wel meer dan 10x heen en weer ben gereden met een Toyota Fortuner en toen was nog lang niet alles er. We hebben de rest maar door de vrachtwagen laten brengen, waardoor de verhuismannen ook alle zware dozen mooi in de goede kamers konden zetten. Dat weekend was het voornamelijk alle dozen weer uitpakken en wennen aan het nieuwe huis. En de familie was weer terug van hun reis door Zuid Afrika. Dus konden zij ook mooi het nieuwe huis zien en op het terrein van ons oude huis slapen. We zijn in het laatste weekend lekker wezen lunchen in Campsbay, gegeten bij mij thuis, naar de Old Biscuit Mill market geweest, het Cape Town Stadion van binnen bekeken en naar het Robben eiland gegaan. De laatste dag gingen papa en mama de camper weer wegbrengen en zijn Jim en Jolien bij mij thuis blijven chillen. In de avond zijn we lekker uit eten geweest en hebben we weer afscheid genomen. Het was echt weer leuk om met de familie te zijn, oud en vertrouwd. Helaas moesten ze weer naar huis.

In het nieuwe huis is het echt heerlijk.Het is een modern en licht huis, met een heel ander gevoel dan het vorige. De tuin is groot met uitzicht op de zee, waar je iedere dag weer een prachtige zonsondergang hebt. De jongens kunnen lekker rondrennen in de tuin, met een zwembad, een skatepool en een riviertje. Lekker loungeplekjes, een jacuzzi, een buitendouche, dit huis heeft het allemaal! Ik ben lekker crea bezig geweest in mijn slaapkamer om de muur een beetje op te leuken. Allemaal plaatjes uit magazines gehaald en ze zo goed mogelijk op de juiste plaats geplakt, zodat het de kaart van Zuiderlijk Afrika wordt.

Laatst is er weer een Nederlands meisje, Michelle, naar huis gegaan. De laatste van de grote groep Nederlanders waar ik in het eerste halfjaar wekelijks leuke dingen mee ging doen. Door haar heb ik die hele groep leren kennen en dat heeft het toch wel een stuk leuker gemaakt! Als afscheid zijn we wezen eten waar we iedere donderdag aten na de voetbal, bij Trenchtown om nog één keer de lekkere pizza daar te eten. Helaas hadden ze die woensdag niet zulke lekkere pizza's als voorheen. :'(
Met een ander afscheid van een ander meisje zijn we naar de Bungalow gegaan en daarna naar Café Caprice. Het is te vergelijken met Bloemendaal, zondagmiddag lekker loungen met een cocktail, daarna lekker eten en stappen tot 11 uur, want maandag gewoon weer aan het werk. Dit keer wel met een kater, en een goede ook! Gelukkig waren de kids heel lief en zijn we naar World of Birds geweest.

De afgelopen weken zijn heel chill geweest, het huis maakt het allemaal veel beter. In de middagen lekker in de tuin spelen of naar een klein strandje vlakbij ons huis. In de weekenden lekker in de tuin en het zwembad chillen. En iedere avond genieten van de mooie zonsondergangen. Maar ook de zonsondergang vanaf Chapmans Peak was erg mooi!

De tijd is inmiddels weer hetzelfde als in Nederland, en bij ons is het herfst aan het worden. Ook al merk je daar niet heel veel van. Het is alsnog mooi weer, al koelt het 's avonds wat meer af.

Kussies

• 17 April 2014 - 17:24

Jolien:

Wij hebben een heerlijke tijd gehad in Zuid Afrika! En natuurlijk met jou!!! Dikke kus

• 17 April 2014 - 17:27

Netttie:

HALLO NICHTJE, WAT FIJN WEER EENS WAT VAN JE TE HOREN! ZO TE ZIEN HEB JE HET NOG STEEDS ERG NAAR JE ZIN N E WAT LEUK DAT WEER VOETBALT EN OOK WINT DAT IS TOCH WEL HEEL BELANGRIJK. WAT EEN VERASSING DAT JE ZUS EN ZWAGER ER OOK WAREN TOCH. VIND HET ZO STOER VAN JE DAT JE HEBT GEBUNGIDUMPT, ZOU HET NOOIT DURVEN! JE HEBT WEL EEN VERHUIZIG MEEGEMAAKT, WAT EEN TROEP ZIT ER IN EEN HUIS, VIND JE NIET!WEL FIJN DAT HET HUIS ZO HEERLIJK LICHT IS GROOT.HIER IS ALLES NIET ZO GROOT, DAT WORD WEL WEER AFKIKKEN, MAAR ZO VER IS HET NOG NIET, DUS NOG VEEL PLEZIER DAAR. EN TOT ZIENS

VAN MIJ OOK EEN DIKKE KUS.

• 17 April 2014 - 18:46

Carina:

Dank je Lon voor je gezellige verhaal, ons leventje is ook weer snel als van ouds, werken , boodschappen, wassen maar ook leuke uitjes gehad voor mijn verjd nog: met karin een workshop gehad met Ayurvedische eten, heel leuk en lekker, gisteren met pap een dag naar de sauna met massage en lekker eten.25/4 met jannneke een dag en nacht weg, weet niet waarheen? Groetjes aan ieder fijne paasdagen , vergeet je de chocolade beestje niet te geven? Xxx

• 17 April 2014 - 20:42

Emmy:

Hallo Lonneke, wat weer een leuk verhaal heb je geschreven. Fijn dat je het zo naar je zin hebt in je gastgezin.Je doet ook veel in je vrije tijd , leuk hoor. Fijne paasdagen en groetjes van oom Jan en tante Emmy.