Before and after my Africa trip - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lonneke Maarsen - WaarBenJij.nu Before and after my Africa trip - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lonneke Maarsen - WaarBenJij.nu

Before and after my Africa trip

Door: Lonneke Maarsen

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

09 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Oud en Nieuw, voor een derde keer niet in Nederland. Het wordt een gewoonte, een goede die ik misschien wel ga houden. Het was een prachtige dag, geen wolkje aan de lucht en misschien wel iets te warm. Iedereen was helemaal in het wit gekleed, allemaal mooie zomerjurkjes. Net alsof we naar een trouwerij gingen. Taxi naar Stellenbosch, naar de wijnfarm Zevenwacht. Wat ook al net leek alsof we naar een trouwerij gingen. Een veldje aan het meer, heerlijk om te chillen, goede muziek en een lekker wijntje. De dag begint al goed! Alle tops and downs van jaar besproken. En rond een uurtje of 7 verplaatste het feestje van het kleine veldje naar het grote veld, waar de dans muziek al werd gedraaid. Schoentjes uit en spullen in een hoekje gegooid en hoppa de voetjes werden losgeschud. Om 12 uur natuurlijk na een aftelsessie, die iets te vroeg begon bij mij, dus nog maar een keer gedaan, elkaar Happy New Year gewenst! Champagna gepopt, wat door de meiden was geregeld, alvast voor mijn verjaardag! En weer verder gedanst. Vroeg of laat, hoe je het noemen wilt, eindelijk in lions house, en heerlijk op de bank geslapen tot een uurtje of 4 :) afscheid van de meiden genomen, want die ging ik niet meer zien door mijn reis. Thuis was het ook een chill dagje, dus lekker de hele dag geluierd.

2 januari!! 22 jaar! Na een lekker ontbijtje met de familie was het tijd voor taart en kado's. Ik heb een mooie zonnebril gekregen van de familie :D Die komt wel goed van pas. En toen was het al weer tijd om in de auto te stappen richting het vliegveld. Want Iris landde al bijna in Kaapstad! Na haar een rondje door de stad te hebben gereden zijn we naar huis gegaan om lekker bij te komen. Lekkere middag gehad en in de avond 'opgepast' op de jongens. Nadat ze lekker lagen te slapen hebben Iris en ik lekker Sushi gegeten :D

De volgende dag zijn we met Hidde meegereden naar de stad, om even rond te lopen door Waterkant en Waterfront. Ja dit zijn twee verschillende 'wijken' die naast elkaar liggen. Waterkant is een leuk buurtje, met leuke meubel/kunst winkeltjes met veel spulletjes waar je toch niks van koopt. Waterfront is de grote mall, waar onze opstapplaats was voor nog een boatparty. Hetzelfde feestje, alleen dit keer met Iris en Katrin (Duitse meisje) en zonder andere Nederlanders. Al wat dit keer niet al de Corona meteen op, en was er ook genoeg Sushi! En ja dit keer was het water weer enorm koud, maar de rij voor de wc was iedere keer te lang en daar kreeg je alleen maar vieze shotjes, dus toch maar weer het water in. Lekker wezen eten in Waterfront in een pizzaria en daarna naar long street. Voor mijn gevoel was het al heel laat, maar als je als enige in de Dublinner staat was het een stuk vroeger. Taxi naar huis, beetje afdingen van de prijs. Maar die taxichauf was niet zo goed. 150 rand van de stad naar mijn huis, wat normaal toch wel boven de 200 uit moet komen. Daar kwam de arme man zelf ook achter toen hij mijn straat in reed. Maarja ach, hij had de prijs al met mij afgesproken. Helaas Pindakaas! Om 12 uur lagen we in bed, maar goed ook. Want de volgende dag was het zaterdag en dat betekend. Old Biscuit Mill. Lekker met de kiddies in de drukke markt, daarna nog even langs het science center en lekker thuis spelen, eten, kids naar bed en tas inpakken. De dag daarna gingen we op reis. Ik ga alleen die blog een andere keer schrijven. Dus even doorspoelen na de reis. De 26e van januari kwamen wij 'thuis'. Even bijgekletst, maar we waren best moe van de afgelopen reisdag, dus lekker naar bed. Na een heerlijke nacht in een normaal bed te hebben geslapen, daarna lekker een chill dagje thuis gehad. Wassen en even in Hout Bay op het strand gezeten voordat de kiddies weer van school moesten gehaald worden.

Iris die had nog een bucket list voor Kaapstad en bungeejumpen, dus na een planning te hebben gemaakt heeft ze grotendeels de bucket list kunnen afstrepen. We zijn naar Signal Hill gegaan op een wat bewolkte dag, om te kijken of we Lions Head gingen beklimmen, maar nee te veel wolken. Dus zijn we in Kaapstad gaan rondlopen: Bo Kaap (gekleurde huisjes), castle of good hope (Nederlands fort) een park en een marktje gezien. Op woensdag ging ze met de lijnbus heel vroeg naar Stormsrivier voor haar bungeejump. Dit is van de hoogste commerciële bungeejump van een brug af. (216 meter) En ja, Iris vond het over de brug enger dan eraf springen. En op vrijdag mocht ik haar weer heel vroeg ophalen :D
Die middag zijn we naar een wijnfarm in Constantia gegaan, genaamd Steenberg. Erg lekker, 1 champagne en 3 witte wijntjes gedronken p.p. en als je dan één fles koopt, dan is je rekening weg. Dus wat doen wij dan? Juist we kopen een van de goedkoopste rode wijnen van 58 rand :D Beste deal ooit voor net geen 5 euro! Daarna zijn we naar de Hout Bay Food Market gegaan, om wat rond te struinen en wat sushi en thais te eten. Snel richting Llandudno Beach gereden, maar de zon was al onder. Toch nog even lekker over het strand gewandeld. En wat eigenlijk de bedoeling was om te gaan stappen, vonden we een filmpje ook wel lekker. En zaterdagochtend, jawel! Old Biscuit Mill. Dit keer zonder kiddies, waardoor het rondstruinen door alle winkeltjes wat beter ging en na een lekker lunch zijn we de kiddies gaan ophalen om naar Cape Point te gaan, via de Pinguins kijken, die er vandaag helaas niet waren, naar Kaap de Goede Hoop. Vanaf daar kon Iris naar Cape Point lopen en zijn wij erheen gereden. De eerste reactie van Valentijn was: 'We zijn Iris vergeten, stop!'
En op het moment dat hij Iris zag aan komen lopen werd ze hartelijk begroet! Via de Chapmans Peak Drive terug naar Hout Bay en naar huis. Ook een wijn tour stond nog op de list. Wat research gedaan en hop, op naar Franshoek om naar de wijnfarm Boschendal te gaan. Hier hebben we een wijnproeverij met chocolade gedaan. Door eerst te ruiken, dan te proeven, ruik en proef je al wat smaken. Maar nadat je een stukje chocholade hebt gegeten en nog een slok hebt genomen komen de smaken sterker uit. Daarna zijn we wezen lunchen bij Tokara en nog een proeverij aan de overkant van de weg bij Delaire Graft gedaan. Waar we binnen kwamen lopen en Iris zegt: 'Lonn niet kijken, maar er zitten daar vier jongens en ze zitten allemaal te kijken naar ons. Niet meteen omkijken'. En ja dat duurde natuurlijk niet lang voordat ik omkeek. Wat een toeval, ik ken die jongens! Dus wij gezellig aan hun tafel aangeschoven. Nadat zij weg waren hebben wij er nog een tijdje gezeten en gepraat over hoe high class we het vonden, terwijl het zo goedkoop is. En na de rekening te hebben gevraagd zegt de ober heel droog: 'Don't worry about it'. Dus ik zo van, ja maar ik wil graag betalen. 'Yeah it's fine, don't worry about it, forget it'. Uhmm Okay, weird. Maar dankjewel! Dus nog goedkoper dan die 58 rand kan dus ook. We zijn geen Breezer sletjes, maar wijnproeverij .....
maak het zelf maar af.

Maandagochtend Lions Head beklimmen, een goed begin van de week. Mooi uitzicht van boven en meteen weer naar beneden, want we wilden ook nog de Tafelberg op. Dit wel via de kabelbaan, maar aangekomen bij de kabelbaan stond er al zo'n lange rij, dat we die maar hebben overgeslagen. De grootste 'attractie' van Kaapstad en juist, dat slaat Iris over. Ze heeft op dinsdagochtend met seals gedoken, tussen honderden zeehonden die het heel interessant vinden om snel op je af te zwemmen en net voor je langs te schieten. Die middag zijn we met de kiddies en Bibi en haar oppaskiddies naar Hout Bay gegaan om op het strand te spelen. Lekker over de golven heen springen in het koude water. En op haar laatste dag is ze naar Robben eiland gegaan om te kijken naar Mandela's cell. En daarna zijn we gaan eten bij Mama Africa. Waar ik echt van dacht dat het een leuk echt Afrikaans restaurant was, met harde Afrikaanse muziek. Maar wij zaten onder een schilderij met 'Mama Africa serves tourists'. En de muziek begon pas wanneer wij al aan de thee zaten. De Bobotie was wel erg lekker, maar die van onze kok op onze tour was net zo lekker (en dat voor campingmateriaal). Alleen had Iris iets te veel gegeten of iets verkeerds, waardoor ze zich niet lekker voelde. En alles er in de avond/nacht en ochtend weer uit spuugde. En dat is niet lekker als je die dag moet vliegen van Kaapstad naar Johannesburg, naar München, problemen tijdens je vlucht en weer terug naar München moeten, en daarna pas naar Schiphol vliegt. Geen leuke afsluiting van de leuke vakantie die ik met haar heb gehad!

Iris is weer weg, maar het gewone leven gaat weer door. Donderdag: voetballen. De laatste wedstrijd van het seizoen, volgende week begint het nieuwe seizoen. Helaas kon er niemand van de Nederlandse meiden, dus ben ik maar gegaan om af te zeggen. de tegenstanders vonden het jammer, maar stelde een vriendschappelijke wedstrijd voor. Dus ja lekker twee potjes met hun gevoetbald tegen andere teams. En vanaf volgende week ga ik bij hun in het team voetballen. :D

En op zaterdag was ik in de ochtend aan het oppassen en werd ik gevraagd of ik mee ging naar Cape Town Tens Rugby, dus ik even googlen. Ja dat leek mij wel leuk, rugby wedstrijden en een soort festival. Gezellig met Bibi (Iers meisje van de internationale groep en werkt op de crèche) en haar vrienden. Daarna nog naar de kroeg geweest en weer laat of vroeg thuis gekomen :) Vandaag kon dan ook niet anders dan een lazy dagje zijn. De hele dag thuis gechilld, of bed, op de bank, op de bank buiten, in het zwembad en weer op de bank :P

De blog met de reis komt binnenkort. Aangezien ik over deze al de hele dag gedaan hebt. Ja echt, ik begon om 12 uur, en na 6 uur Boggen (blog ontwijkend gedrag) is die dan eindelijk klaar!

Kussiess

• 09 Februari 2014 - 17:44

Carina:

Dank Lon voor je leuke verhaal , wacht vol verwachting op je reisverslag xxx

• 09 Februari 2014 - 19:20

Marijke:

Hoi Lonneke,
    Je vermaak je nogal in Afrika en met Iris ook al nu nog veel plezier en geniet!!!!

• 11 Februari 2014 - 10:03

Vanuit Lisse:

Hoi lonneke
    Het even geduurd om te reageren, maar we kijken elke weer uit naar de mooie verhalen van je. Wat een belevenis allemaal. Mis je Nederland nog wel? Geniet ervan zal je zeker doen. Veel liefs vanuit Lisse xxx

• 11 Februari 2014 - 18:40

Jolien:

Super leuk!! X

• 12 Februari 2014 - 07:17

Margo:

Wat een verhalen weer Lonneke! Klinkt allemaal super! Geniet er nog maar lekker van!

• 25 Februari 2014 - 12:49

Marijke Kruyswijk:

Wat een mooi verhaal weer Lon, je geniet er wel van en dan straks nog met je pa en ma veel plezier nog.