Die somer is gekom! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lonneke Maarsen - WaarBenJij.nu Die somer is gekom! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lonneke Maarsen - WaarBenJij.nu

Die somer is gekom!

Door: Lonneke Maarsen

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

28 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo iedereen,
Iedereen een fijne kerst gehad? Ik wel, maar daar kom ik aan het einde van dit verhaal wel bij. Alvast een gelukkig nieuw jaar! Het is alweer iets langer dan een maand geleden, maar heb veel beleefd, waardoor ik niet zo snel een verhaal kon typen. Ik heb er dan ook meer dan een week gedaan om het allemaal te schrijven  Dus dan beginnen we maar.
Naast het 'gewone' leven als au pair, van jongens wegbrengen naar school, ophalen van school en daarna spelen, eten en naar bed. Zijn er ook veel dingen gebeurd.

Op donderdagavond ben ik hier gaan voetballen, van de twee wedstrijden dat ik heb gevoetbald (omdat ik de andere 3 keer niet kon) hebben we ze ook beide verloren. En de andere 3 keer hebben ze gewonnen, dus ik doe gewoon niet meer mee :P Daarna in Observatory bij een restaurantje eten, waar donderdag de pizza's voor de helft van de prijs zijn. Heb inmiddels ze bijna allemaal wel geproefd, omdat je op z'n avond ook nog eens stukjes ruilt en deelt.

Ook zijn we het nachtleven van Kaapstad een goed gaan verkennen. Huisfeestjes, Longstreet, thuis (in Obs, mijn weekendhuis) chillen.
En niet alleen het nachtleven wordt verkend, ook wordt de rest van Kaapstad en omstreken verkend. Met de scooter met Michelle op richting Cape Point. Eerst nog even langs het nieuwe huis gereden (in maart gaan we verhuizen) , daarna via de Chapmans Peak Drive, wat een mooie weg langs, nouja niet langs, maar de kustlijn is, wat aan beide kant een stijle cliff naar boven of beneden is. Met een mooi uitzicht op Hout Bay en de Atlantische Oceaan. Wanneer je dan verder rijdt krijg je Noordhoek Beach, wat een lang uitgestrekt strand is. Niet gestopt, maar vanaf de bergweg kon je het wel heel mooi zien liggen. Uiteindelijk na nog geen uurtje rijden kwamen we aan bij de poort van het Cape Point Park, en vanaf daar was het nog best een eindje rijden. En de tank van de scooter begon al langzaam leeg te raken. Wat wil je met een 3 liter tank. Maargoed eerst waren we nog aan het lachen, haha straks halen we het niet terug. Maar hij daalde telkens meer en toen waren we bij Cape Point. Natuurlijk geen benzinestation. Vanaf de parkeerplaats zijn we eerst richting 'Die meest suidwestelijke puntje' gelopen, oftewel Kaap die Goede Hoop. Eigenlijk best raar dat die zo bijzonder is, want dat is het totaal niet. Het is niet het meest westelijke puntje, niet het meest zuidelijkste puntje, nee het meest zuidwestelijkste puntje. En dan denk je nou dat zal dan wel een mooi punt zijn, nou nee, alleen het bord word op de foto gezet, en we gingen weer terug. Onderweg was er wel een heel mooi puntje, waar we dan ook mooi onze lunch even hebben opgegeten. Totdat we even schrokken, want er stond opeens een dassie voor onze neus. Snel het broodje opgegeten. Daarna liepen we naar Cape Point, en dan zeggen ze dat dit het meest zuidelijkste puntje van Afrika is, maar dat is dus ook niet zo. En nee dit punt scheidt dus ook niet de Atlantische en de Indische Oceaan. Dat is allemaal nog 200 km of verder oostelijke richting, Cape Alguhas, genaamd. Dit is gewoon het meest zuidelijkste puntje van het schiereiland van Kaapstad. Met een soort monorail kan je naar boven, maar de twee jonge meiden die liepen die nog geen 200 meter wel even naar boven. Het uitzicht is prachtig, met aan drie kanten zee. Nadat deze gek nog even bovenop een steen was geklommen, zijn we weer naar beneden gelopen naar onze scooter. Wat wij nog het raarste vonden, was dat er nergens een andere scooter te bekennen was. Wie wil deze mooie route nou in een auto zitten, waarvan je maar één kant kan zien? Afijn, wij reden weer weg, hopend dat we zo snel mogelijk een benzinestation tegen zouden komen. Onze keuze was tussen terug zoals de heenweg, of richting Simonstown. Richting Simonstown natuurlijk! Daar waren we nog niet geweest en daar waren de pinguins ook. We reden beetje bergafwaarts, wat natuurlijk perfect was. Totdat er een kleine file begon. 'Wat is er nu weer aan de hand?' dacht ik al meteen. Oh Baboons op de weg!. Haha wat schattig, een baboon met kiddies die midden op de weg zitten. Ach lief.. Is het tweede wat je denkt. En het derde wat je denkt is, kut wij zitten hier op een scooter en baboons zijn agressieve beesten. En die gedachte worden telkens erger als er om je heen uit de bosjes telkens meer baboons komen.. Het enige wat wij maar wilde was weg uit de file en rijden, rijden, rijden!. Gelukkig heelhuids overleefd, al was er nog wel een soort baboon man die er achteraan loopt met een verdovingspistool voor als ze aanvallen. We reden verder en verder, en nu liep de tank wel echt héél leeg. Even wat langzamer rijden, verder en verder, voorbij het pinguïn strand, door het dorpje Simonstown en ja hoor eindelijk!! Een benzinestation! Daarna nog even terug gereden om de pinguïns op het strand te spotten. Was wel leuk om te zien, maar niet heel boeiend. Bij Kalkbay een lekker ijsje gegeten en via de snelweg terug naar Obs (observatory) gereden waar Michelle woont en naar huis worden gebracht met de auto :)

Een tijdje geleden is Muriel voor een kleine week naar Nederland gegaan. Dus was ik een weekje surrogaat moeder. Op dinsdagavond vertrok Muriel. Woensdag was een normale dag, waarin iedereen bood hulp aan om op de kindjes te passen. Maar op donderdag kwam de zus van Hidde en haar vriend voor een weekend waarna ze daarna de Garden Route zou gaan reizen. Ook had Joa die dag een speeldate bij een vriend, dus had ik maar 2 jongens. Vrijdag de gasten de schooltjes laten zien en even geluncht, maar het weer zat niet mee. Wel heel leuk in de regen gespeeld met z’n allen. Op zaterdagochtend gingen we met z’n allen naar de Old Biscuit Mill. Met Luca op mijn nek en Valentijn en Joaquim voor mij, zonder Muriel erbij werd ik een beetje aangekeken als moeder. Wat helemaal niet erg is, maar als je dan een paar leuke jongens ziet, dan lijk je natuurlijk niet echt beschikbaar :P Daarna heb ik Joa naar een verjaardagspartijtje gebracht, maar ik kon niet echt een parkeerplek vinden, waardoor ik 2 rondjes reed. Waarop Joa zei: ‘Weet je wel waar het is?’, dus ik: ‘Ja, het is hier ergens in de mall.’ en waarop hij weer zegt: ‘Ik denk dat je het niet weet, we zijn gewoon rondjes aan het rijden.’ Hahaha, geniaal! Daarna ben ik naar Obs gegaan, en omdat het de hele dag regende hadden we geen zin in een (overdekte) poolparty, dus hebben we er een spelletjesmiddag van gemaakt. Het spelletje Wie ben ik gespeeld, met lekkere hapjes en drankjes en daarna in Long street bij een Etopiaans restaurantje gegeten. Waar je dus met je handen moet eten. Was echt verrukkelijk! En daarna de kroeg in, van Shotjes bar, naar Dublinner en uiteindelijk weer naar Fiction. Volgende ochtend weer vroeg uit de veren, want we gingen weer eens surfen! Het water was heel ranzig, omdat d modderstromen in de zee uitkomen. Dus het surfen hebben we niet heel lang volgehouden. Lekker naar huis en wachten tot de jongens terugkwamen. En ze waren weer blij dat ik er was. De laatste dag zonder Muriel was Joa weer bij hetzelfde vriendje wezen spelen, waardoor ik het iets rustiger had. Lekker wezen zwemmen in de tuin en laat in de avond was Muriel weer thuis. Na weer een dagje normaal te hebben geleefd, ging Hidde naar Europa. Ze wisselen elkaar af. :) Maar wij gingen ook weg, voor 4 dagen zaten wij in het guesthouse Nova Constantia. Dit omdat het huis en voornamelijk de tuin werd gebruikt als decor voor een televisiereclame voor een verzekeringsmaatschappij. Het guesthouse was heerlijk! Een grote kamer, met in de ‘tuin’ een tennisbaan, en een zwembad met een touw aan een boom, waardoor je er zo kon in slingeren, en een heerlijk ontbijtje iedere dag. Ook het zoontje van de eigenaar vond het wel leuk om 3 ‘kleine vriendjes’ over de vloer te hebben. In het weekend zijn we naar Tokai Forest geweest, waar er ook een klein marktje is. Daarna ben ik met Joa naar een verjaardagspartijtje gegaan van een Nederlands/Afrikaans klasgenootje. Zij wonen helemaal in de stad in een voor Google niet bestaande weg. Ik kon deze al helemaal niet vinden, en gelukkig door een andere moeder de weg gewezen. In de tuin hadden ze een springkussen, en de verjaardagstaart was een Ninja Turtle, dus het feestje was geslaagd. Daarna weer lekker naar huis en later in de middag naar een ander feestje. Dit keer een voetbalfeestje, waar we met z’n allen heen gingen. Bij het voetbaltoernooi had Joa een medaille gewonnen en daarna nog een stukje van de voetbalveldtaart gegeten. Een mooie dag vol met spelen en eten en vriendjes. Op de terugweg was iedereen in slaap gevallen en konden ze meteen door naar bed :)

Ook hebben we weer een speciaal feestje meegemaakt, namelijk een bootfeestje. Voor 450 randjes, omgerekend net iets meer als 30 euro, heb je een feestje van 2 tot 7 op een boot, all inclusive drank en sushi. Alleen voordat we de haven uit waren gevaren was de corona al op, en voordat je honger kreeg was de sushi al op. Gelukkig werden er nog cupcakes ergens vandaan getoverd, maar met dat warme weer was dat meer gesmolten, dan nog lekker. Ach fijn, de muziek en het sfeertje waren opper best! En het was bloedheet op de boot, dus dan wil je wel even zwemmen. En dan spring je gewoon hup van de boot af, zonder te denken dat het water maar 19 graden of kouder is. Dus dat is dan wel even schrikken! En natuurlijk ook nog even de gekke Nederlanders uitgehangen door op het dak van de boot te klimmen en eraf te springen. Prachtige dag met als afsluiting de Mac.

Het weekend daarna gingen we met een hele groep naar een driedaags festival, genaamd Synergy Live. Dit was een soort Lowlands, beetje Rock, artistiek, Techno, Deephouse en bandjes verdeeld over 3 podia. En daarom heen waren er allemaal kleine campingplekjes en een meertje. Het entreekaartje kostte nog geen 45 euro, en op het terrein was het ook niet heel duur. In de avond gingen we naar het techno stage, maar in de middag lagen we te chillen bij het hoofdpodia, of de beachbar, of bij onze tent. En in de avond met een bakkie op is je tent toch wel moeilijk te vinden ;) Topweekendje!

En toen was het al bijna Sinterklaas! Jeetje wat gaat de tijd hard, snel nog maar een paar keer wezen shoppen voor kadootjes. Bij Kalk Bay wezen kijken, bij Constantia Mall en bij Newlands en daar heb ik dan eindelijk een leuk armbandje gevonden. Met bedeltjes van Afrika, I <3 SA, een leeuw en een hartje. Ik had voor de jongens al wat Disney Dvd’tjes gekocht. Met sinterklaas waren de kids dolenthousiast. Na het eten gingen we liedjes zingen buiten en bij het raam. Ik ging tussendoor ‘even naar de wc’. Met de cadeauzak omgelopen en even gewacht. De pepernoten naar binnen gegooid en keihard op de deur gebonsd. Dan hoor je wat gegil en geschrik en snel weer naar binnen gerend. De kids hadden niets door dat ik er niet bij was. De cadeaus werden goed in ontvangst genomen. En ook kreeg ik nog een neushoorn gemaakt van ijzerdraad en kraaltjes. (Omdat we met 5 meiden de Big 5 zijn, en ik ben de neushoorn).

Ik ben met een paar internationale meiden wezen aardbeien plukken in de buurt van Stellenbosch. Ik had een hele bak geplukt en ze waren verrukkelijk!
De volgende dag ging ik met Michelle, Kaylee en Amos naar Shimmys Beachclub, daar draaide namelijk Bakermat en Goldfish. Met de voetjes in het zand, lekker weer en heerlijke muziek, wat een topdag!

De jongens hebben vanaf 6 dec (Joa vanaf 11 dec) zomervakantie van ongeveer 6 weken. Dus het is de hele dag thuis chillen bij het zwembad, in het zwembad, in de tuin, in het zwembad, en er weer uit. Zo gaat het ongeveer iedere dag.

Op de 13e zijn Muriel, de kids en ik (en nog een paar families) naar Kirstenbosch geweest om te picknicken en te kijken naar de Christmas Carols (kerstliedjes). De dag daarna even een chill dagje gehad in OBS met Kaylee en Michelle. Lekker drankje gedaan, ijsje gegeten en daarna heeft Amos Afrikaans gekookt voor ons. Het was heerlijk! Op de zondag hadden we een poolparty, Summer Daze. We moesten om half 12 ergens in Kaapstad verzamelen waar we daarna met bussen naar de poolparty zouden worden gebracht. Het was ongeveer 1,5 uur rijden en toen we daar aankwamen was het lekker besloten en kleinschalig. Een zwembad, een bar, een Dj set, een volleybalveldje en een lekker grasveld. De hele middag lekker lopen hooghouden en voetballen, daarna nog een potje volleybal gespeeld. En daarna begon echt het feestje met dansen. Om 10 uur weer met de bus terug en in Kaapstad weer even gegeten en meteen door naar Fiction. Zo brak als ik mijzelf de volgende dag voelde had ik al in geen tijden meer gehad. Het ontbijt moest er echt in worden gedouwd. En alsnog voelde ik me niet echt goed. Dus zijn we maar lekker bij het zwembad bij Best Western (hier wonen heel veel studenten) gaan liggen.

Op 19 december was het al weer zover dat de eerste weer naar huis zou vertrekken, dus hebben we een leuke afscheids braai gehad. En die avond ook meteen afscheid genomen van twee andere meiden die gingen reizen en voordat zij weer terug zijn, ben ik alweer aan het reizen. Dus het afscheid nemen gaan nu iedere week wel weer van iemand zijn. We hebben op eerste kerstdag ook een afscheidsdagje gehad. We zijn met een groepje naar Camps Bay geweest voor Frank zijn laatste dagje. Hij heeft zijn enkel gebroken tijdens een voetbalwedstrijd en moet geopereerd worden. Dit kon wel hier gebeuren, maar zijn enkel was nog te dik. Dus hij heeft besloten om naar Nederland te vliegen en daar geopereerd te worden. Na een heerlijke dag op het strand, nog even bij de Italiaan gegeten en dan was het toch echt tijd om gedag te zeggen. Wij zijn eerst even naar huis gegaan en ons opgeknapt en nog even met de familie geskyped. En daarna lekker wezen stappen.
Op tweede kerstdag hadden we thuis een braai met wat families en veel kids. Ik heb lekker de hele dag met alle kids in het zwembad gespeeld en voornamelijk ze er allemaal in gegooid of me er in laten duwen.
De dag erna was het een enorm luierdagje, heel relaxed aan gedaan en de restjes gebraaid.

En ook al heb ik al zo veel meegemaakt, er komt nog véél meer! Oud en nieuw, mijn verjaardag en tegelijkertijd mijn eerste bezoek van Iris, daarna weer een bootfeestje en dan ga ik op vakantie. Jullie denken misschien dat ik in het weekend altijd al vakantie aan het vieren ben, maar nu ga ik een mooie reis maken. Van Kaapstad via Namibië, naar Botswana en de Victoria Falls in Zimbabwe/Zambia. Een 20 daagse reis met een grote overland truck! Met veel natuur, gebergtes, woestijnen, natuurparken, steden, stranden, delta’s en watervallen! Dus dat verhaal horen jullie ergens begin februari!

Totsiens Totsiens! Baie drukkies en soene uit het zonnige zuiden!

  • 28 December 2013 - 20:00

    Marijke:

    Een goede jaarwisseling Lon en een fijne verjaardag 02-01-2014 en een hele fijne vakantie geniet ervan en hoop veel zon, ik krijg 10 januari een halve nieuwe knie dus ben een poosje uit de roulatie.Maar het komt goed. veel plezier en de hartelijke groeten Ton en Marijke XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Lonneke

Actief sinds 27 Juli 2011
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 24214

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 21 Juli 2014

Zuid Afrika

23 November 2012 - 21 Januari 2013

Tenerife

06 September 2011 - 26 Januari 2012

Sint Maarten

Landen bezocht: