Een tussenjaar als Au pair in Zuid Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lonneke Maarsen - WaarBenJij.nu Een tussenjaar als Au pair in Zuid Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lonneke Maarsen - WaarBenJij.nu

Een tussenjaar als Au pair in Zuid Afrika

Door: Lonneke Maarsen

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

10 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zuid Afrika, ‘The Rainbow Nation’. De diversiteit van mensen, cultuur en natuur is hier heel groot. Dit omdat het hier heel Westers is, maar tegelijkertijd ook een 3e wereldland. De townships knallen hier uit hun voegen, terwijl er nog geen 2 km. verderop de stad is met de grote bedrijven en de ‘villawijken’. Kaapstad, ook wel de Moederstad genoemd, wordt mijn nieuwe ‘thuis’. Met haar prachtige Tafelberg, die vanuit het niets, Bam! 1 km. hoog is. Constantia, de wijk waar ik ga wonen, ligt aan het Zuidoostelijke deel van de Tafelberg, waar Kaapstad aan de Noordelijk kant ligt. Kaapstad ligt aan de Atlantische Oceaan. Wat tot en met Kaap de Goede Hoop, het meest zuidwestelijke puntje, prachtige stranden heeft, maar wel met een wat koudere zee. Wanneer je aan de oostkant van Kaap de Goede Hoop komt, is de zee al eens stukje warmer, wat oplevert dat daar meer haaien zwemmen. Hmm die keuze zal niet heel lastig zijn als ik moet kiezen tussen de zeeën. Maar toch zal ik een keer met de haaien gaan zwemmen, want shark cage diving en surfen staan wel op mijn Bucket List, net als nog veel meer gevaarlijke dingen en heel veel mooie plekken zien. Hopelijk zal hij helemaal worden afgevinkt. Ik heb er dit keer in ieder geval genoeg tijd voor genomen 

Mijn Zuid Afrika avontuur begon allemaal met een simpel mailtje via Facebook van Muriël. Zij had mij zien staan op Aupairworld.com. Ik had mijzelf daar ingeschreven in de tijd dat ik in Tenerife zat, hopend op een Spaans adresjes, waar ik wat geld kon bijverdienen en mijn Spaans te verbeteren. Maar tevergeefs, geen reacties. Na Tenerife heb ik het profiel daar bewerkt naar wonend in Nederland en beschikbaar vanaf september, omdat ik toen al wist dat ik pas in september zou afstuderen. Het FB mailtje had ik rond februari gekregen, maar die zag ik rond eind maart. Toch had Muriël nog geen andere Au pair gevonden en gingen we mailen. Voornamelijk over wat de taken zouden zijn, hoe het leven daar is, hoe ik ben, etc. Na een afspraak op Schiphol met Hidde (de man des huizes), wat erg goed verlopen was, gingen we wat meer mailen en maakten ook Muriël en ik een afspraak om elkaar te ontmoeten. Zij zouden namelijk de maand juli in Nederland zijn voor vakantie. Na twee ontmoetingen voelde alles goed en werd de knoop doorgehakt. I got the job! Ik wordt voor bijna een jaar au pair voor 3 jongetjes: Joaquim (5), Valentijn (3) en Luca (bijna 2). Sommige mensen vragen dan, maar waarvoor heb je die studie gedaan dan? Dit is niet mijn droombaan, maar ik zie dit meer als een tussenjaar, voordat ik tot mijn 67e moet gaan werken. Dit is de kans die ik niet kon missen!

Dat was alvast een goed vooruitzicht, nu eerst nog maar eens afstuderen, daarna weer weg uit Nederland. Voordat ik naar Zuid Afrika kon reizen moesten er ook was voorbereidingen worden getroffen, zo had ik nog nooit een inenting gehad en nog nooit een visa nodig gehad voor mijn reizen. Dit moest nu beide gebeuren. Na 4 prikken verder (Hepatitis A&B 2x, Gele koorts, DTP) en een Cholera stempel, was ik volledig ingeënt voor heel Zuidelijk Afrika. Nu nog mijn visa, en omdat ik nog tot 3 weken voor vertrek geen vliegticket had, moest ik hiermee wachten tot de aanvraag. Toen mijn ticket eindelijk geboekt was, moest ik haast maken. Die dag ben ik van het consulaat in Den Haag, naar de gemeente in Hoofddorp, naar de dokter in Rijsenhout, naar het ziekenhuis in Amstelveen gegaan. Voor wat formulieren, mijn aanvraag van goed gedrag, mijn gezondheidsverklaring en een foto van mijn longen of ik geen tuberculose had. Druk, druk, druk. De aanvraag van goed gedrag zou twee weken kunnen duren, maar zo lang had ik al niet eens meer voordat ik vloog, dus maar even met spoed aanvragen. Na vijf dagen had ik hem binnen, die dag meteen weer terug naar het consulaat om mijn visa aan te vragen. Dit kon 10 werkdagen duren. Zo lang had ik ook niet meer!! Ik vloog namelijk al over 8 werkdagen!! Spannend! Maar gelukkig had ik na twee dagen bericht gekregen dat ik mijn visa kon ophalen. Tegelijkertijd maar even doorgereden naar Rotterdam, om mijn diploma op te halen. Alles was nu klaar.. Nu kon ik rustig mijzelf voorbereiden op het afscheid nemen en mijn koffer inpakken. Want wat neem je mee als je bijna een jaar weg gaat!?!?

Woensdagochtendvroeg, 11 september (mooie datum om te vliegen, ahumm), alle spullen zijn gepakt. Het paste zowaar allemaal in één koffer. Wel een XL rolkoffer met 3 vacuümzakken, maar het paste. Nu nog hopen dat de weegschaal op Schiphol net zo is als bij ons thuis. Net een kilo te veel, maar dat maakte niet uit. Op Schiphol kwam ik er zelfs achter dat ik twee koffers had mogen meenemen. Dit omdat Hidde de vlucht had geboekt en ik dus Sky Priority was. Ach ja, daar maar veel shoppen en met twee koffers terug :D In het vliegtuig zat ik, voor 11,5 uur, naast een hele aardige mevrouw met een stoel ruimte tussen ons. Wat had ik toch weer een mazzel! De vlucht ging sneller dan ik had verwacht. Ik heb vier films kunnen kijken, wat geklets met de mevrouw, lekker gegeten en nog een tukkie kunnen doen. Iets eerder dan verwacht waren we geland, en tot mijn verbazing kon ik snel door de douane heen lopen, lag mijn koffer al op de band en stond dus binnen 15 minuten van het vliegtuig in Zuid Afrika. Iets te vroeg, want Hidde zat nog in de stad. Even wachten dus tot ik werd op gehaald. Bij aankomst ‘thuis’ even met het thuisfront geskyped dat ik veilig ‘thuis’ was gekomen en even bij gekletst. Alvast wat spulletjes uit mijn koffer halen en ‘vroeg’ naar bed. Morgen kon ik meteen aan de slag.

Even een klein overzichtje van mijn standaard werkdagen, wat veelal in samenwerking gaat met Muriël.
07:00. Opstaan, lunch maken voor de kids, (kids aankleden en wegbrengen naar school)
09:00. Thuis wat kleine huishoudelijke taken doen, even alles aan kant maken, de was en de vaatwasser.
10:00 – 12:00. Tijd voor mijzelf om dingen te doen.
12:30. De jongste twee ophalen van de crèche.
13:30. De oudste ophalen van school.
17:30. De kids eten, in bad en naar bed.
19:30. Zelf eten, DWDD op BVN kijken en beetje vroeg naar bed.
Er zijn natuurlijk ook wat uitzonderingen, zoals: zwemles, Nederlandse les, clubjes, vakanties, playdates en oppasavonden.

Dat laatste mocht ik meteen doen op vrijdagavond. Wat eigenlijk vrijwel goed ging voor een eerste keer zonder ouders. Het weekend ben ik met de familie mee geweest naar de speeltuin, Hidde uitgezwaaid die op zakenreis ging en de volgende dag naar het Science Center, wat vergelijkbaar is met NEMO in Amsterdam, en naar het strand van Camps Bay met uitzicht op de 12 apostelen. 12 rondingen van de Tafelberg, wat er eigenlijk 17 zijn, maar ik heb ze niet geteld. Na weer een normale week op school, was het opnieuw weer weekend. Goh, wat raar. Dit keer zijn we naar het Two Oceans Aquarium geweest, Hidde van het vliegveld opgehaald. Op 22 september was Luca jarig, de kleinste werd 2 jaar. Voor zijn verjaardag had hij een grote Buzz Lightyear (Space Ranger van Toy Story) gekregen, wat erg goed in de smaak viel. Bij alle drie de jongens. Daarna zijn we naar een botanische tuin in Kirstenbosch, een oostelijk deel van de tafelberg, gegaan. Waar je in de verte de besneeuwde bergtoppen van Stellenbosch (bekende wijnstreek) kon zien liggen. Daarna hebben we een heerlijke braai gehad.

De volgende dag begon de vakantie van alle drie de jongens. Op 24 september is het hier ‘heritage day’ ofwel ‘braaidag’, een nationale vrije dag. We zijn met ze alle naar Hermanus gereden, een klein stadje aan de zuidkust van Zuid Afrika, waar het perfect is om van september tot november Walvissen te spotten. Tegelijkertijd was er een festival aan de gang, dus het was lekker druk op de straat. Tijdens de lunch kon je de walvissen al uit het water zien springen, maar dit zouden wij van nog dichterbij gaan meemaken. Wij gingen namelijk met een boottocht de zee op, om zo dicht mogelijk bij de walvissen te komen. De walvissen zijn hier rond deze tijd zo goed te zien, omdat ze in deze baai paren en na precies een jaar zwanger te zijn te bevallen. Al snel zagen wij de walvissen naast de boot, aan de oppervlakte op elkaar liggend. Ja ze waren aan het paren. Helaas hebben we ze niet van dichtbij zien springen, maar dit was ook al heel mooi om te zien. Het rondje varen ging verder en onderweg kwamen er nog wat dolfijnen, wat trouwens ook walvissen zijn, uit het water springen incl. babydolfijntjes. En tot slot kwam er een zwerm van duizenden vogels heel laag over het water heen vliegen. Een mooiere boottocht, als je het aan de kapitein vroeg, kon je vandaag niet zien. De verdere vakantiedagen waren voornamelijk thuis in de achtertuin spelen, een enkele keer naar een andere speeltuin geweest, en na een week was de vakantie van de jongste 2 al weer over.

Dit weekend ben ik zelf naar een foodmarket geweest in de Old Biscuit Mill. Dit is een grote leegstaande fabriekshal, waar er iedere zaterdag een hele markt wordt gecreëerd, met heel veel verschillende eettentjes, wat expo achtige kraampjes, wat kleren, kunst en andere souvenirs en natuurlijk kan muziek niet ontbreken. De sfeer op de markt is erg gezellig, maar het was er superdruk! Hier heb ik twee Nederlandse meiden leren kennen. Daarmee ben ik in de middag wezen surfen in Muizenberg, ja dit is de zee met de warme temperatuur en dus ook meer kans op haaien. Ik heb er één moment over gedacht, omdat ik het water nogal donker vond en dus mijn voeten niet kon zien. Dit had ik wel helderder verwacht. maar het surfen ging erg goed. Ik kon vrijwel iedere keer goed staan en heb zelf een klein bochtje gemaakt. Dat gaat al de goede kant op, nog wat vaker oefenen en ik ben PRO :P De volgende dag ben ik met de familie mee geweest naar Groot Constantia, een wijngaard bij ons om de hoek, daar hebben we geluncht en konden de kids lekker spelen. Toen we thuis kwamen hebben we onze eigen pizza’s gebakken in de Braai. Ze waren erg lekker  De rest van de vakantiedagen heeft Joa een playdate gehad met een ander Nederlands jongetje , zijn Jao en Tijn op een piratenboot geweest en hebben we nog cupcakes gebakken. Daarna was het weer weekend en ben ik met de fam. mee geweest naar een andere foodmarket, namelijk die in Hout Bay. Deze was een stuk kleiner, wat de sfeer veel beter maakte. Maandag was Joa’s laatste dag van zijn vakantie, waardoor we nadat de kleinste van de crèche waren, naar Dunes, een strandtent in Hout Bay, gingen. Hier is er een grote zandbak met klimtoestellen waar de kids lekker kunnen spelen.

Dinsdag begon het normale ritueel weer, waar ik in de tijd voor mijzelf weer even ging sporten. Het is nu namelijk al een lange tijd geleden. Heerlijk even een rondje gerend, niet heel lang, want mijn conditie is echt prut, maar toch aardig. Waarna ik eigenlijk een duik wilde nemen in het zwembad, blijkt de filter kapot te zijn, waardoor er aardig wat water uit het zwembad was. Helaas geen zwemmen. De pooldoctor gebeld en die zou wel even langskomen om te maken. Vorige week werd het dak gerepareerd en deze week wordt de lekkage weg geschilderd, dus het is al een tijdje druk met werkers rondom en in het huis. Waardoor er eigenlijk niet veel dingen gedaan kunnen worden, omdat je thuis moet blijven voor die mensen. Gisteravond ben ik voor het eerst ‘uitgegaan’. Ik ben bij Michelle (meisje dat ik via PJG ken) gaan eten met haar huisgenootjes. Erg gezellig huis, doet me denken aan Sint Maarten. Met ze alle eten, met ze alle uitjes doen etc. Maar de lekkere pasta, gemaakt door een Italiaanse huisgenoot, te hebben gegeten. Zijn we naar een bar geweest waar je lekker kunt poolen. Het was er erg druk, dus ook erg gezellig.

Het is nu precies 4 weken geleden dat ik hier ben gekomen, dus dacht ik schrijf maar eens wat. Foto’s van botanische tuin en walvissen komen nog, de rest staat op Facebook.
Volgende blog zal ongeveer weer over vier weken komen. Die zal dan denk ik wel minder lang worden, aangezien de dagen hetzelfde blijven en ik alleen wat zal schrijven als er andere dingen gebeuren. Een leuk vooruitzicht is dat ik 19 oktober naar een festival ga  met de mensen van gister.

Mijn woonadres is volgens Google Maps precies:
7 Evergreen Ln, Southern Suburbs, Cape Town, Western Cape 7806, South Africa
Maar met de post kan het ook via:
7 Evergreen Ln, Cape Town 7806, South Africa ‎(mocht je een kaartje willen sturen )

Mijn skypenaam is lonnekemaarsen, voor als jullie een keertje willen kletsen. De meeste avonden doordeweeks ben ik thuis en heb ik dus tijd om te skypen. Stuur even een berichtje via fb of de whatsapp ;) Het is hier nu nog dezelfde tijd, maar straks met de wintertijd (26/27 oktober) scheelt het een uur.



  • 10 Oktober 2013 - 08:35

    Margo:

    Wat een gezellig verhaal Lon! Zo te horen heb je het erg naar je zin! Tot over 4 weken als je je nieuw update plaatst.
    Groetjes
    Margo

  • 10 Oktober 2013 - 11:28

    Trude Lock-van Oosten:

    Leuk om te lezen dat je al zoveel gedaan/gezien hebt en kijk uit voor die haaien hé!
    Groeten Trude

  • 10 Oktober 2013 - 15:57

    Netie:

    hoi meisje ,wat fijn dat je ook weer te lezen bent.
    je had wel veel te verlellen , maar ja je bent ook al weer een poosje weg. wat gaat dat snel allemaal.
    wel eng met die haaien lijkt mij, oei.
    dikke kus nettie
    ps. kijk uit naar je fotos volgende keer.
    het word hier wel wat kouder, popelijk is de tempratuur bij jou wat aangenamer.

  • 10 Oktober 2013 - 17:42

    Janneke:

    Lieve lon,
    Wat heb je het leuk daar fijn om te horen. En wat schrijf je het leuk.
    Hier alles ze gangetje Devon mist je wel hoor, ga morgen vrijdag 11e met hem naar Gerard Joling in Ziggo dom helemaal leuk.

    Het weer slaat hier nu om was nog hartstikke lekker maar nu wordt het echt herfst.
    Dus veel regen .

    Nou meis dikke kus van ons. En tot horends xxxx




  • 10 Oktober 2013 - 23:06

    Devon:

    Nou we zijn weer helemaal up to date! haha ik mis je wel hoor! snel maar eens dat skype uit proberen!! zo te lezen heb je het heel erg leuk!! ik spreek je snel! XX

  • 01 Juli 2017 - 13:47

    Katie:

    Hi Lonneke, ik ken jou verder niet, maar zou je mij een berichtje kunnen sturen? Ik ben zelf ook een au-pair! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Lonneke

Actief sinds 27 Juli 2011
Verslag gelezen: 2004
Totaal aantal bezoekers 24226

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 21 Juli 2014

Zuid Afrika

23 November 2012 - 21 Januari 2013

Tenerife

06 September 2011 - 26 Januari 2012

Sint Maarten

Landen bezocht: